En promenad i Khon Khaen

Jag befinner mig i skrivande stund i Khon Khaen, en av Isaan-omradets knytpunkter. Staden, som har ungefar 150 000 invanare, ligger tva timmars bussresa vaster om Roi Et, dar min far bor. Vad gor jag da har? Jo, jag ska leka resebyra igen. Timling kommer till Thailand, och med hjalp av flyg till Khon Khaen, imorgon kvall och jag ska mota honom pa flygplatsen. Lite "riktiga Thailand" har han bestallt, och riktigt Thailand kommer han att fa. Varme och bilar och djur och marknadsstand och manniskor och damm och lukter och ljud. Om det inte skulle racka med Roi Et och pappas by Bando, sa finns det i overflod har i Khon Khaen.

Jag anlande med bussen halv elva i morse och borjade promenera, sokande efter hotell. Fint hotell, jag tankte namligen lyxa till det lite. Staden var storre an jag farstatt och vagarna var breda och proppfulla med lunchrusningstrafik, sa det tog ett tag att ta sig bort till omradet med lyxhotell jag hade spanat in. Val framme, svettig, smutsig och trott, upptacker jag att omradet var fullt med kostymnissor och - nissar och finkladda flickor och uniformskladda vakter. Jag tittar ner pa mina trasiga flippflopps och smutsiga fotter och kanner plotsligt tydligt att jag luktar svett. Inget att gora - jag kryssade mellan affarsfolket och knallade in pa det 5+ stjarniga lyxhotellet. Fullt. Nasta hotell. Fullt. Nasta. Ocksa fullt. Och sa vidare. Nagot ar pa gang, Khon Khaen ar proppfullt den har veckan. Just nar jag skulle hit.

Efter att ha snurrat runt bland hotellen hade jag tillslut tappat riktingen och visste inte langre var jag befann mig. Jag hade fatt en karta av en tysk jag traffade pa en restaurang innan jag borjade min promenad, men stoltheten hindrade mig att plocka fram den mitt i folkvimlet. Jag vill inte att folk ska tro att jag ar vilse. Det vore ju pinsamt... Efter att ha gatt ytterligare tio minuter i den nu stekheta solen frangick jag dock mina principer, hittade mig ett lugnt horn, tittade pa kartan och gjorde sedan helt om efter att ha insett att jag var pa vag ut ur staden.

Nagon timme senare hade jag tillslut hittat ett hotellrum - mer eller mindre det sista i staden - bara ett kvarter fran busstationen jag utgick fran. Rent och fint, aircondition, varmvatten och tv med 60(!) kanaler. Efter en stund i svalkan, en duch och kladbyte gjorde det inget att jag tagit en sadan omvag i letandet for nu kan jag Khon Khaen! Har just atit middag pa en vegetarisk restaurang jag hittade pa vagen och tagit en promenad genom nattmarknaderna jag hade lagt marke till. Hittade nya flippflopps for 20 baht (4 kr!) och tog reda pa hur jag tar mig till flygplatsen imorgon. Nu blir det massage och sedan hem till mina filmkanaler.

Tjupp!

Kommentarer:
Postat av: Jenny

60 kanaler låter som farligt mycket samtidigt. Nu kommer du aldrig kunna lämna hotelrummet! Eller kanske...

Postat av: Sabine

Hups, min kommentar försvann, jag får skriva den en gång till då: Nya skor nu igen!? Skofetischist!
Hon har noja, noja att köpa doja, doja....

2007-03-05 @ 18:30:21

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits