Ett brollop i byn

Dagen

Den 17:e april 2007 gifte sig antligen min thailandska styvsyster och hennes tyska man sig pa traditionellt, thailandskt vis hemma i hennes barndomsby. En blandning av seriosa ceremonier med munkar, symboliska traditioner for lycka, festliga upptag for skratt och tarfyllda tack till foraldrar och familj.

15422-236

Brudparet blir valsignade av munkarna.


15422-238

Hela huset och tradgarden avr fyllda med blomdekorationer.

15422-240

Min vackra styvsyster Siripen (eller Som, som hon kallas)

15422-239

Sonja, Siripens nara van, som dessutom pratar mycket bra engelska, vilket vi inte ar helt bortskamda med folk som gor. Nagot galen, men trevlig prick.

15422-241

Min charmige styvbror Kom och hans japanska fru Mickie som haller pa att ge ris till munkarna.

15422-237

En av byns fina tanter, ocksa hon i full fard med munkmatning.

15422-243

Precis som brudens lyckliga, men totalt slutkorda (av att organisera brollopet) mor Bunsaen.

15422-248

Mycket folk lyckades de pressa in, men manga fick sitta utanfor. Totalt antal gaster under dagen/kvallen: 300 (!).

15422-242

Thailandare tycker om farg. Och glitter.

15422-249

Brudparet och en av byns chefsmunkar, som ocksa ar Bunsaens bror.

15422-244

Min underbara thailandska familj.

15422-246

En del av cememonin var att Tom (tysken, maken, som ni sakert forstar) under tjo och tjim var tvungen att be och betala sin forbi ett antal symboliska hinder for att komma in till huset och fram till sin brud.

15422-245

Och hans fotter maste naturligtvis tvattas, sa han inte tar med sig smuts in i sin nya familj.

15422-250

Pengar betalas till brudens foraldrar, 100.000 baht i det har fallet, oftast mindre, ibland mer. (Tackte knappt brollopskostaderna.)

15422-252

Brudparet "binds ihop" och valsignas.

15422-251

Alla knyter lyckoband runt Soms och Toms armar. Har pappa, som passar pa att saga nagot sa fint att alla narvarande borjade grata.

15422-253

Som avslutning pa ceremonierna gar brudparet och lagger sig tillsammans och pussas en gang, efter en skojig lek dar man har gomt mynt i sangen och bruden och brudgummen tavlar om att hinna hitta flest mynt. Siripen vann med rage. Saklart.


Kvallen

Paus under de hetaste timmarna - och sen var det fest!

15422-258

Trott och lycklig Bunsaen (Hon akte in pa sjukhus nar allt var klart, helt utpumpad och gratandes av lycka. Brollopet ar en mycket, mycket viktig ceremoni for foraldrarna har. Ar mer till for att tacka dem an for att fira sig sjalva. En bekraftelse pa att hon gjort ett bra jobb som mor. Men hon mar bra nu. Ett dygns somn med dropp var allt hon behovde.), avklippt pappa och svettig jag.

15422-257

Lillflickan till hoger fangade buketten, vi andra far vanta lange med giftamal. (Inte mig emot.)

15422-256

Hela kvallen holls det tal eller sjongs kareoke uppe pa scenen.

15422-255

Pa terassen dansade vi glatt.

15422-254

Tradgarden, terassen, uppfarten och grannarnas tradgard var fulla med folk.

15422-254

Anna, Jag och Pappa - de tre farangerna pa plats.

Vi gick ganska tidigt, da vi haft ett par tuffa dagar med lite somn innan, sa vi missade nar Kom sjong, tyvarr. Men det var en trevlig kvall och en fin dag. Nu har jag varit pa mitt livs forsta brollop - och det pa ett thailandskt sadant och som brudens syster. Jag som inte ens hade nagon syster for bara ett par ar sedan. Nu har jag en hel thailandsk slakt som valkomnar mig varmt. De ar jattesota.

Kommentarer:
Postat av: Jenny

Det ser underbart ut. Jag önskar så att jag hade haft två dygn till så jag hade kunnat vara med.


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits